Rallarn, folkbildningsuppdraget och zombisarna

Ringde Rallarn på lunchen och berättade att jag skulle gå på kurs hos ABF. Han blev mycket glad och överraskad  (eftersom han är ABF-kille, medan jag hänger med ett annat Studieförbund till vardags) och (tror jag) lite stolt. Sedan berättade jag vilken kurs jag skulle gå och då blev han helt… tyst…

Först tolkade jag denna tystnad på ett mkt mkt negativt sätt, som att han ansåg att jag var ganska omogen/barnslig som inte tog del av ABF:s fantastiska utbud av arbetar – och folkrörelserelaterade kurser med vettigt innehåll och istället hängav mig åt hopp och lek kurser (dock att zombies INTE är hopp och lek, låt stå!). Jag trodde också att han tyckte att ABF Norra Storstockholm var en populistisk skamfläck och att detta aldrig hade kunnat ske i södra Norrland.

MEN, jag hade fel. Efter en liten stund kom han till sans och berättade att han hade fått en chock! Han hade nämligen inte insett att en zombieinvasion var på gång och han blev helt tagen på sängen. Dessutom hade han snabbt kommit fram till (helt korrekt) att jag utan problem skulle överleva honom när situationen uppstår, så han hade helt enkelt blivit chockad, rädd och hade plötsligt insett sin egen litenhet i världen. Därav tystnaden.

Min kille alltså. Fin!

 

One response to “Rallarn, folkbildningsuppdraget och zombisarna

  1. fin. och hunsad.

    Med klarsynta hälsningar
    GTG

Kommentera

