Den unga kulturtantens lidande…

Blir väldigt sugen på att se  O brother where art thou nu när jag har lyssnat på gubbcountry hela dagen. Bra film, mycket bra. Får dock  lite skäms-panik när jag tänker på att jag 2003 hade tänkte skriva min B-uppsats i litteraturvetenskap om filmens referenser till Homeros Odyssén.  Alltså, idén i sig är ju inte så dum. Det finns många referenser, dom är uppenbara och flera av dom är ganska roliga. Det hade säkert blivit en ok uppsats, tacksamt ämne etc etc. Det pinsamma är just hur sjukt smart jag tyckte att idén var. Förtydligande: Jag tyckte det var en vansinnigt intellektuell plan. *dör* Minns verkligen att jag tänkte så. ”Gu, detta är verkligen nåt s m a r t, som vääääldigt få har kommit på före mig.”

Kommer inte håg varför jag släppte den planen… om den nu var så jävla smart menar jag? Men jag vet att jag istället skrev min B-uppsats om den här boken, och inledde uppsatsen med att raljera kring och gå rätt hårt åt en recension skriven av  Jonas Thente. Han hade ju verkligen inte fattat grejen alltså. Hej, högmod!

Kommentera

