Böcker att damma av 2011

Nu var det dags för en lista igen. Jag hakar på ännu en läsutmaning för 2011; nämligen att damma av i bokhyllan och ta sig ann böcker som av en eller annan anledningen blivit stående olästa en tid. En mycket trevlig utmaning eftersom jag köpte en hel del nytt förra året som jag inte hunnit plocka upp (främst för att jag prioriterat att klämma samtliga Sookie Stackhouse-böcker samt kolla på The Wire under hösten) ännu. Två träd i en bokskog drog igång detta och jag hittade listan genom Helena och  Fiktiviteter.

Att börja botanisera i den egna bokhyllan istället för att köpa nytt känns som en sympatisk start på det nya året.  Murakami-boken i förra inlägget tänker jag faktiskt gå och inhandla, men annars tror jag detta ska bli en sparsam vår där jag hyllar Stockholms bibliotek, inte minst det nya i Kulturhuset som jag fullständigt dregglar över så fort jag har vägarna förbi.  Men anywho. Här kommer min lista på tio böcker som ska plockas upp, dammas av och läsas under 2011!

Orlando – Virginia Woolf. En klassiker jag velat läsa länge. Just detta ex hittades på stadsmissionen i Liljeholmen förra hösten och har som bidat sin tid.

American Gods – Neil Gaiman. Har inte läst något av Gaiman ännu och ja, jag har insett att det är helt galet! Han verkar ha allt, ja jag tror faktiskt allt, jag är ute efter. Förväntningarna är hyfsat högt ställda kan man säga.

Freedom – Jonathan Franzen. Förra årets mest hypade? Har inte hört någon som blivit besviken ännu. Dessutom vill man bara klappa & krafsa på den snygga pärmen.

Allt är upplyst – Jonathan Safran Foer. Jag har börjat läsa denna bok kanske fyra gånger, men kommer aldrig längre än 40-50 sidor. Är den bra, är den värd det? Den står i min hylla och jag vill gärna göra ännu ett försök.

Boktjuven – Markus Zusak. Ännu en bok som tokhyllats och som jag ser fram emot att läsa. Tror dock att den behöver sin tid, för att jag ska komma in och landa i den. Semesterläsning?

The book of lost things – John Connolly. Inköptes på ett antikvariat i Edinburgh i somras, trots att regeln var att jag inte skulle köpa något inbundet pga bagagevikten. Men jag blev så nyfiken! Allt talade till mig, från titeln till den fina snirkliga pärmen till vibbarna av Den oändliga historien jag fick av baksidestexten.

Jonathan Strange & Mr Norrell – Susanna Clarke. Magiker – check. London – check. 1800-tal – check. Fotnoter – check. Vad kan gå fel här?

Vishnus död – Manil Suri. Denna bok har stått i min bokhylla sedan en bokrea under tidigt 2000-tal (2003?). Inte så mycket för att jag är sugen på att läsa den utan snarare för att ryggen är så jävla snygg! Men nu har Yoga insisterat och hävdat att den är läsvärd, så jag ska ge den en chans.

Per Hagman – Cigarett, Pool, Volt (samlingsvolym). Crash course på Hagman! Klickade hem detta på nätet i något svagt ögonblick. Jag har ju en liten vurm för popkultur från 90-talet, så jag hoppas detta kan falla mig i smaken.

Få det gjort – David Allan. Den enda icke skönlitterära boken på listan, som jag ironiskt nog skjutit upp att läsa ett väldigt bra tag. En bok jag verkligen har  behov av att läsa (ja, om den är bra dvs.) Jag är inte stor på självhjälpslitteratur, även om jag kikat i några stycken och faktiskt äger ett par, men denna guide till vardagseffektivitet ser jag fram emot att läsa!

2 responses to “Böcker att damma av 2011

  1. Lycka till!
    På din lista har jag läst en de tre av Hagman, borde läsa de andra. Boktjuven läste jag förra året. Och Orlando har jag påbörjat någon gång, men inte avslutat. Allt är upplyst står även i min bokhylla och dammar, den borde jag ta tag i…

  2. Kulturinjektion

    Tackar! Ska bli en kul utmaning.

Kommentera

