Kulturstrategen i Galtabäck

Måndag och tillbaks med röva på kontorsstolen. Hela förra veckan spenderades på resande fot  (inklusive helgen då jag bevistade barndomsvännens bröllop. Läs: hockeykillar, schlagerquiz och linedance) främst i södra Sverige.

Besökte Malmö och Klippan, men jag var också en sväng till studentstaden för att träffa mitt gamla utbildningsprogram och visades upp som ett levande exempel (ja, ordagrant) på någon som gått programmet och fått (omg!)  KULTURJOBB. Roligt, jag är inte direkt ett exempel på någon som har gjort spikrak karriär men jag försökte tota i de små liven vikten av att nätverka. Naturligtvis refererade jag till det luttrade nätverkarproffset GTG som förordar rövin & aw som ett vinnande koncept om man vill utöka sitt personliga nätverk. Eleverna satt som små ljus, programansvarige försökte släta över med ”man behöver inte dricka vin varje dag” och jag bara nickade in a cunning way, ”joo, ibland måste man det.”

Själv gjorde jag en insats för att underhåll mitt eget nätverk från studenttiden  när jag väl var i krokarna. Spenderade en natt i Småländska obygden, närmare bestämt i ett sekelskifteshus i Galtabäck tillsammans med med den förtjusande Bohemiska Kulturstrategen och hennes trevliga kille.  Bohemiska Kulturstrategen var min vapendragare under studenttiden – vilket bl.a. innefattade rövinet Mauro och en ansenlig mängd avsnitt av Antikrundan. Idag är Kulturstrategen den bästa kulturbyråkrat ni kan tänka er, hon skriver strategiska planer och gör det som ett ess –  men egentligen vill hon förändra världen. Fantastiskt fint häng blev det, med katt och allt!

Och alltså alltså, det där sekelskifteshuset kostade under 500 000 och är på 130 kvm. Ibland undrar jag hur jag och alla Stockholmare med mig tänker. Så jävla skönt att bo mitt ute på landet och få utrymme, livskvalité etc etc. Dessutom hade de tidigare ägarna lämnat kvar ”en del möbler och bös som de inte hade plats för” dvs. hur mycket 40-50-tals möbler som helst. En fantastisk matgrupp, skåp, stolar, en fantastisk kökspall och så vidare. Gu. Livet är orättvist.

Kommentera

