Att bero på Klippan och olika referensramar…

Var på en väldigt trevlig födelsedagsfest förrförra-helgen, alltså helgen innan jag skulle fara till Klippan. Det shottades ryskt, åts saltgurka och pratades om det fantastiska med chips. Bra fest alltså!

Jag är alltid extra exalterad när jag ska åka till små samhällen som jag har exakt noll koll på och därför höll jag låda om detta. Eller, ”noll koll” är väl inte helt korrekt i detta sammanhang. Jag känner till Klippan av en anledning, och endast en. 1995 mördades Gerard Gbeyo, en asylsökande man från Elfenbenskusten i Klippan, av två unga män med nynazistiska kopplingar. Några dagar efter mordet hittas ett svartmålat kålhuvud med ditmålat ansikte vid mordplatsen. En vidrig detalj som jag minns att jag reagerade starkt på när det begav sig.  DET var vad jag visste om Klippan.

Jag: Fatta vilken stigmatisering att växa upp i ett samhälle som är känt för EN sak.

Ryskan: Ja, lite jobbigt kanske. Klippan är ju verkligen bara känt för EN sak.

Jag: Ja, jag menar det.

Ryskans vän: Ja, Klippan… En sak liksom –  garn!

Jag: Va? Garn?

Ryskan: Ja precis? Klippans Yllefabrik! Vad tänkte DU på?

Älskar att jag har fortfarande ena foten kvar i folkkulturen! *älsk*

Kommentera

