Rasbiologi i Klippan

Hade lite olika möten i Klippan här om veckan och behövde därmed bo över i stan. Hade bokat rum på Hotell Gästis och trillade in där runt halv tio på kvällen, hyfsat övertrött men på väldigt bra humör.  Jag och portiern fann varandra i ett tillstånd av förvirring och samstämmig humor. Med andra ord; jag fick tillfälle att utöva min favorithobbie ”att skoja med servicepersonal”. Det är en konst jag utvecklat under åren – och jag gör det med stil och finess!

Eftersom tåget skulle gå rätt tidigt morgonen därpå frågade jag efter vägbeskrivning till stationen, och undrade också hur lång tid jag behövde ha på mig för att gå dit.

Portiern: – Är du helsvensk?

Jag: Ehhh, va? Eller. Ja. Typ?

Portiern: Okej, då tar det en kvart.

Jag: Ehm. Okej. Och annars?

Portiern: Ja, om du är afrikan så går det snabbare. Jag är halvafrikan och för mig tar det tio.

Jag: Okej, så det är nåt biologiskt betingat alltså?

Portiern: Japp!

Jag: Gött att diskutera rasbiologi en tisdag i Klippan!

Portiern: Visst är det!

Hotell Gästis alltså – gillade det skarpt! Fräscha rum, glad personal, frukost – och kvällsbuffé och dessutom fick man lära sig nya saker. Det blir 5 hotellsängar av 5 möjliga!

Kommentera

