Boktips: manslemmar & häxor

Älskar, älskar, älskar att någon sökt på ”grottbjörnens folk stamträd” och hamnat här på bloggen! Var tvungen att testa själv, och bloggen kommer upp som träff nummer fyra på min sökning. Inte illa! Känner att jag måste kunna brodera ut kring detta ämne nu, men tyvärr kan jag inte påstå att jag haft något jätteintensivt förhållande till Grottbjörnens folk-serien. Vet att jag läste åtminstone första och andra boken i serien när jag va kanske tolv och att jag uppskattade att det förekom manslemmar, även om jag nog tyckte att det var mer intressant att det handlade om neandertalare.

Som tonårs-guilty pleasure/tantsnusk/enhandslitteratur skulle jag istället vilja lyfta fram en annan serie – Sagan om isfolket av Margit Sandemo. Beskåda dessa omslagsillustrationer och kom sedan inte och säg att detta inte är kvalitativ litteratur. Sjukt hett ju!

Denna serie har förutom manslemmar även; häxor, demoner, förbannelser samt gods & gårdar. Detta uppskattades väldigt mycket av en 18-årig kulturtant. Märk väl att det här var under den perioden i mitt liv som jag hängde mycket på Skunk.nu , sysslade med wicca (hade skrivit ut sidor från nätet om hur man gjorde) och tillbringade mycket tid i ”min cirkel skogen”. Å. herre. gud.

Sagan om isfolket har 47 delar, och jag läste samtliga mellan feb-maj år 2000. Om ni inte orkar läsa alla rekommenderar jag t.ex. nr 33 Nattens demon där det förekommer demon on girl action. Mycket nöje!

MVH Häxan

5 responses to “Boktips: manslemmar & häxor

  1. åh sagan om isfolket. jag har ej läst de fem sista. värt eller ovärt?

  2. Kulturinjektion

    Jag skulle säga ganska ovärt. Det var ju ett tag sedan jag läste, men jag vill minnas att det blev sämre och sämre och att ”slutstriden” var något av en besvikelse. Skulle iaf inte rekommendera dig att läsa sista boken, där Sandemo kraschar hela sagan genom att berätta om sina referenser. Ej kul, det ska ju vara på riktigt ju!

  3. ah bra, tack! det va jäkla svårt att hålla reda på alla också där i slutet.

  4. Kulturinjektion

    Sant! Dock tror jag fortfarande att jag kan rabbla de första fem-tio generationerna av isfolket utantill. *dör en smula*

  5. När jag gick i högstadiet älskade min kompis denna serie så läst några enstaka och just nattens demon minns jag rätt väl. Haha litteratur på hög nivå .

Kommentera

