Dag 1. Min favoritlåt

Alltså… favoritlåt? Det är ett hyfsat stort uttalande. Att man skulle ha en låt som man gillar bättre än alla andra låtar. Jag känner mig mycket tveksam till att jag kan skriva under på att en låt är min bästa. Naturligtvis har jag massor med favoritlåtar och det är väldigt svårt att rangordna dem emellan. Ska jag lista den bästa lyckolåten, den låt jag dansat mig svettigast till eller kanske  den sorgligaste gråtlåten jag tagit till när livet varit blått och pretentionerna lite väl höga? Hur kan jag vara objektiv liksom? Det finns ju många rentav skitdåliga låter som i egenskap av tidsmaskinen till situationen de spelats i kan kännas som min bästa, bästa låt.

Nåja. Jag släpper de filosofiska sargen för en stund… Jag ger  er en låt som höll mig i handen under våren 2007, då jag var less,  sa upp mig från jobbet och  flyttade från Dalarna till Stockholm. Sedan dess har hela skivan Döda fallet med Vapnet haft en väldigt speciell plats i mitt hjärta. Jag lyssnar inte så ofta på låten längre, men känslan är fortfarande stark när jag väl hör den.

Känslan: Nu jävlar livet. NU!

Kommentera

