Hökis

Jag är bakfull och jag drömmer om en lägenhet i Hökarängen. Den ska ligga på saltgatan och det är tidigt i juni. Grönskan är mättad… så vill jag skriva – mättad, trots att jag inte är helt på det klara vad det betyder. Men jag tänker intensiv grönska, sådär att det nästan blir ekivokt, som det kan vara tidigt i juni. Det är skolavslutningstid och jag går mot tunnelbanan.

Jag klickar med musen på de blå prickarna på eniros karta och tar mig fram längs förortsgatan i sommarsverige.  Skolavslutningsluft. Frisk nästan kylig morgon med löfte om värme under dagen. Lätt bris. Vi kan säga 18-22 grader eftersom jag alltid säger 18-22 grader när jag beskriver mina bästa dagar. En stängd kolgrill, en park, en skogsdunge, trevåningshus i sten, mera grönska, en närbutik. Ja, här kan jag bo.

Känslan av att vara på plats 5 av 11 till denna lägenhet i Stockholms bostadskö just nu, men veta att inom tre dagar kommer jag vara ca 200 platser längre bak. Den känslan.

Kommentera

