Dag 4. En låt som gör mig ledsen (eller i alla fall väldigt melankolisk)

Satte mig vid datorn för att hitta ”en låt som gör mig ledsen”. Svårt. Man kan ju tycka att det borde finnas en massa, men jag kommer inte på någon sådär spontant. Började tänka tillbaks på den tiden efter gymnasiet, runt 2001-2002  sådär, när jag gick hemma i hemstaden och drog. Jobbade som personlig assistent, hängde hemma hos min dåvarande kille ute i ett villaområde utanför stan och åt mycket varma mackor. En ljuspunkt i livet var att jag lyssnade på mycket musik. Lånade stora högar av CD-skivor på biblioteket och bytte dessutom blandband med en massa människor via blandband.nu. Så himla fint. Det var på något sätt en melankolisk tid, då jag var sådär hängande mitt emellan skolan och resten av livet, och förväntades välja väg och riktning – även om jag inte riktigt kom loss och bort för än något år senare. När jag tänker tillbaks känns den här tiden väldigt mycket som en urblekt polaroidbild.

Hur som helst körde jag runt en hel del i min killes mammas Toyota Corolla under den här tiden och funderade på grejer. Det fanns ett speciellt blandband som jag spelade mycket där bland annat den här låten fanns med. Så, kanske inte något som gör mig ledsen, men väldigt fint melankolisk:

Andra låtar som jag vill minnas fanns med på blandbandet:

Mercury Rev – Goddess On A Hiway
The Flaming Lips – Race For The Prize
Yo La Tengo – Tears Are In Your Eyes
Super Furry Animals – Juxtapozed With U
Spearmint – we’re going out
The Magnetic Fields – Papa Was A Rodeo

Tänker ägna någon timma nu åt att hitta resten…

Kommentera

