Söndagsscenario

Det är söndag, vårsol och vi har precis fyndat porslin på Hötorgets helgloppis. ”Om vi inte flyttar ihop kommer det här vara en ren förlustaffär för dig” förklarar jag för Rallarn, som precis handlat ljusgula Ekeby-assietter åt oss och fått en stående ovation över telefon från min mor. Jag berättar om Hökarängen och skolavslutningsgrönska och han hummar. Sedan pratar vi drömscenarion. Och vi pratar om dem trevande, med glimten i ögat och med säkerhetsavstånd. I mitt drömscenario har jag en vespa (om jag bor i stan) eller en flakmoppe (om jag bor på landet). Jag bor i en lägenhet med balkong där jag hyser mina tomater och pelargoner och jag har en, nej två katter. Det är svårt det där med drömscenarion, när man vill för mycket helst på en gång, men man vet inte hur mycket man vågar säga, eller önska, så man tar ner allt lite. Gör det lite mer vardag.

Rallarn är inte så bra på drömscenarion först. Till att börja med kommer han bara på att han INTE vill ha körkort. Det är väldigt roligt och väldigt typiskt honom. Jag berättar om den där innergården där jag ska ha en massa skrot. Och en svets. Då gå han loss på idén om att han ska göra glass och ha gårdsbutik. Kanske brygga egen läsk också? Sedan vill Rallarn prata mardrömscenarion istället, där hans (och han låter uppriktigt bekymrad här) är att bli en sur rättshaverist.

Sedan går vi och äter glass, och jag konstaterar att om det ska bli fler bilsemestrar så är det nog bäst att du skaffar körkort ändå. Han håller med, om än uppgivet.

One response to “Söndagsscenario

  1. Åh, vad ni är fiiiiiiina!
    /GTG

Kommentera

